Thursday, June 28, 2012

Et dikt om min far

Min far døde av lungekreft på tredje januar 2005. Når du har angitt en pleie-anlegget for rehab, oppdaget vi snart at han hadde stadium fire små-cellers lungekreft. Han bodde i tre og en halv uker etter hans diagnose.


Mens januar tredje aldri hadde noen signficance før, har det nå signficance for meg at jeg aldri ville ha forestilt.


Ord i diktet beskrive hvordan en ofte føles om årsdagen for en persons død.


Før i år, så lenge som jeg husker,
Januar var en god måned for meg.
Om vinteren brakt snø og en dyptgripende chill,
Det var begynnelsen på slutten du se.


Ment vinter for januar, og vinter betyr våren,
og våren er begynnelsen av livet,
Høsten sesongen, med sin rusk og forfall, død
markerer avslutningen av kampen og strid.


Januar én var dagen av begynnelse,
håp fylte luften rundt,
Selv som vinter vokste dypere, og dagene ble kortere,
løftet om newness abound.


Januar andre betegnes ny år var forbi,
Det var på tide å slå opp og gå videre.
Men på slutten av nye år nå fyller meg med mørke,
tanker nå morgendagens fyller meg med frykt.


Januar tredje var en gang som alle andre,
inntil tredjepart i år som er nå forbi.
For det var på at mørk mandag at du opp og forlatt oss,
en påminnelse om at noen ting vil vare.


Før i år, så lenge som jeg husker,
Januar var en god måned for meg.
Nå bringer vinteren snø og en dyptgripende chill,
Det er begynnelsen på slutten du se.


For januar betyr vinteren, og vinter betyr våren,
men våren nå synes så langt unna.
Men hver januar tredje bringer tilbake minner fra du,
og smerten vi alle delte den dagen.

No comments:

Post a Comment