Saturday, June 30, 2012

Eksempler på Haiku

Jeg har alltid likte ideen Haiku. Ideen om at du kan "fange" en stemning med svært få ord fascinert meg. Men hvor du skal begynne og hvem som skal lese? Det er så mange haiku poeter der ute.


Etter perusing min lokale bibliotek og Internett, grunnlegge jeg en poet kalt Bruce Ross. Jeg likte umiddelbart hans poesi. Og når jeg sier likte, jeg mener det! Jeg snart fant meg selv trukket inn i hans verden. Du ser, hva jeg likte om det var hvordan han skrev. Nummer én, han gjorde ikke skrive det som kalles senryu som om folk og hva de gjør. nei. Han skrev om natur. Han gjorde hva mange av de beste japanske poetene gjorde og holdt det veldig enkelt. Her er et eksempel på en av hans dikt:


Sommer dammen--
Wild gule irises lene
i skyggene


Vakker og enkel. Du ser, har et eksempel på noen du liker gir deg en mentor... noen kan du se mot for oppmuntring og veiledning. Nå, jeg har aldri møtt Bruce Ross personlig, men jeg lese og lese hans dikt før de ble en del av meg. Og nå de er en del av min egen stil!


Det er ikke nødvendig å prøve og være avansert... særlig når det gjelder å skrive haiku. Jeg sverger, mer "moderne" haiku jeg leste, jo mer jeg vil slutte å lese den.


Jeg virkelig tror det er viktig å finne en mentor. Alt som er nødvendig for dette er å finne en annen poet som haiku som har poesi som du liker. Det er nok for deg å motta noen veiledning og inspirasjon. Flere eksempler Haiku som du finner ved din favoritt author(s) bedre, fordi du kan deretter modell dikt fra deres. Dette er ikke å stjele heller ikke er det å kopiere. Dette er hva japanske undervise sine elever, og det er klokt å gjøre det samme.

No comments:

Post a Comment