Wednesday, September 5, 2012

Andre barndom

Du kan publisere denne artikkelen, men må holde ressursen boksen og copyright på slutten.
(452 ord)



Husker du noen av barnehager rhymes du hørt når du var lite? Jeg vet jeg gjør, og nylig har jeg vært ute igjen på noen av dem og oppdage et par anledninger hvorfor de opphold så lenge i min hukommelse. Delvis, jeg forventer, det er fordi våre sinn, som barn, er så mottakelige og som svamper, absorbere ideer og visninger så godt. Men rhymes seg når så på igjen i de senere år, har mye å tilby, som:


* Levende bilder og fantasi
* Rhymes å hjelpe minne
* Rytme
* Minneverdig tegn
* Historiefortelling


Alle disse elementene kombinere i noen barnehager rhymes å produsere meget interessant poesi. Ordene kan være enkle, men den samlede effekten kan gi nytelse, touch følelser, eller selv i noen rhymes produsere en atmosfære av spenning eller trussel. Her tenker jeg spesielt på to som påvirket meg dypt som barn, og som jeg fortsatt finne ganske urovekkende. "Appelsiner og sitroner" i sin endelige linjer om stearinlys lys du seng, og i helikopteret å hogge av hodet refererer til ulykkelige skjebne felons i Londons gaols mange år siden. Andre RIM, "En mann av ord og ikke av gjerninger" bygger på en ganske gyselig klimaks, men noe det er en av mine favoritter.


Det er rhymes som er progressiv, å legge til ett lag på en annen. I 'Huset som Jack Built' er det nødvendig å huske linjene foran som en utvikler seg gjennom versene. Denne rim har en spesielt interessant rytme og cast tegn.


Det er rhymes også bygget rundt bestemte tegn, 'Little Miss Muffet', 'Liten gutt blå', 'Jack Sprat' og 'Liten Jack Horner', der gi av navnene løser verset mer fast i tankene.


For en kompakt, økonomisk rime er det vanskelig å slå Solomon Grundy, med hel livstid blir summert i noen linjer. Dette er annerledes i 'Var det en hakket mann' der effekten av RIM avhenger av konstant repetisjon av ordet 'hakket'.


Jeg føler at barnehager rhymes har en viktig rolle å spille i åpne og forberede unge sinn å sette pris på mer komplisert poesi som voksne. Helt bortsett fra denne dyd gir de mye glede. Absolutt, jeg fant revisiting dem mye moro.


Jeg håper at de vil fortsette å blomstre, og at de aldri vil gå ut av moten.


Evangeline Auld


Copyright (c) Mizzmouse. Med enerett.

No comments:

Post a Comment