Thursday, September 6, 2012

Hvordan skrive poesi

Hvis du vil vite hvordan skrive poesi, er det første du trenger å gjøre skrive noen. Det spiller ingen rolle hvordan den blir ut. Egne feil vil bli din lærere. Din egen skriver vil motivere deg til større kreativitet. Nå, når du starter prosessen, hvordan kan du forbedre den? Her er tre tips.


1. Bruk substantiver og verb mer enn adjektiver. Som er sterkere: "Hun var like vakker som en blomst..." eller "Roser visnet i skam som hun vedtatt av..."? "Han så på deprimerende skyene..."eller"Han så på som mørke skyer flyttet i, dekker hans himmelen..."?


2. Ikke fortelle leseren hvordan du føler. La ordene lokke fram følelser direkte, uten å forklare. "Tragedien rørt dem alle," er mer berøre til leseren som "menn og kvinner, legen og workman... tretten mennesker sett på scenen... med tårer i øynene."


3. Bruk dramatisk og emosjonell ord. Ikke alle ord er like i deres evne til å "fange" leseren eller lokke fram følelser. "Fell," "ta" og "love" trolig vil bli svakere enn "stupte", "beslaglagt," og "tilbedelse."


Se på følgende linjer, skrevet på to måter. Den andre måten gjelder de tre reglene ovenfor. (Fra diktet "Takknemlighet.")


1.


Fjell og sjøer ble vakre


Jeg så på dem, hørte dem og luktet dem


Og jeg følte i ærefrykt


2.


Fjellene stå mot himmelen


Min lille sjø ved sine føtter


Midt i denne etableringen


Som jeg ser med mine øyne


Høre med mine ører


Lukt og smak...


Ord svikte, som de skal


Jeg håper du er enig i at den andre versjonen er bedre. Igjen, hvis du vil vite hvordan skrive poesi, må du begynne å skrive. Bruk disse og andre regler til å hjelpe deg, men husk at alle regler i poesi skal brytes til tider. Opplest dikt til deg selv og andre som en finale "test."

No comments:

Post a Comment