Monday, July 2, 2012

Åndelig dikt - hvorfor lese dem?

Hva gjør åndelig dikt annerledes fra andre åndelige skrifter? Dikt har en måte å peker mer direkte i virkeligheten, i stedet for bare å definere det. Det bruker ord som verktøy for overføring av erfaring. Åndelig poesi deretter, er mer om opplysning enn tro. Her er et klassisk eksempel fra Tao Te Ching:


Tøm hjernen din for alle tanker.
La ditt hjerte være i fred.
Se uro vesener,
men tenke på deres avkastning.


Hver separat vesen i universet
tilbake til vanlig kilde.
Vi går tilbake til kilden er serenity.
Hvis du ikke vet kilden,
du snuble i forvirring og sorg.


Når du innser hvor du kom fra,
du selvsagt bli tolerant,
disinterested, underholdt,
kindhearted som en bestemor,
ærverdig som en konge.


Midt i lurer på Tao,
Du kan håndtere hva livet gir deg,
og når det gjelder død, du er klar.


Christian Bibelen er full av åndelig dikt. Vurder denne korte passasjen fra poesi som er funnet i Corinthians:


Da jeg var et barn,
Snakket jeg som et barn,
Tenkte jeg som et barn,
Dømte jeg som et barn;
da jeg ble en mann,
Jeg ga opp barnslige måter.


Åndelig diktene er ikke nødvendigvis religiøs dikt. De kan ganske enkelt peke på den universelle verdier i livet, og på vårt forhold til disse. Dette kan bli sett i det siste verset diktets "Øvresjøen."


Det var solen på ansiktet mitt
og dette var overlegen
til noen beskrivelse, idé,
tro eller tro.


Åndelig poesi kan prøve å peke ut noen bestemt sannheten. Det kan også være mer enigmatiske, forårsaker du å undersøke en idé som er mer tett for å finne din egen sannhet. Det kan være et uttrykk for kjærlighet, eller oppfordrer deg til å slappe av og være i fred. Enkel glede, skjønt, er nok grunn til å lese åndelig dikt.

No comments:

Post a Comment