Wednesday, January 18, 2012

Et stearinlys

Jeg hadde skrevet dette diktet vei tilbake 1995 da jeg var på første år high school for vår skole-papir. Som freshman, var jeg virkelig utfordret til å overvinne prestasjoner av de såkalte "eldre". Dette diktet er veldig spesiell for meg fordi det er produktet av mitt ønske om å gjøre ting som er større enn hva eldre mennesker kan gjøre. Diktet formidler at små ting ikke er bare lyse og fantastiske, snarere nyttig også. Navnets mening er universelle og multi-dimensjonal.


Jeg laget brukt av en svært grunnleggende stil skriftlig dette diktet. Jeg observerte rim og enkelhet i språket. Hvis du vil legge til en liten vri, personifisert jeg stearinlys. Hele diktet er i utgangspunktet en dialog mellom leseren og stearinlys. Innstillingen er i Bethlehem der barnet Jesus var født. Det var den aller første jul, skjønt, er det ikke blatantly fortalte. Kontekst-ledetråder jeg hadde gitt si det.


På grunn av sin enkelhet, ble diktet utgitt i vår skole papir og i våre yearbook. Diktet ble også utgitt i Quill bøker hardbound utgaven volum, A tid til å være gratis, siste 1998 i Harlingen, Texas.


Et stearinlys
ved Jocell Siyangbigay Maranan



O lille lyset i natt!,
brenning i rom som er svært lyse!
Dens leder buer lowly,
peker frem og tilbake så sakte


Ser utenfor vinduet murstein!
Se stjerner skyting under!
Se månen og lysstyrken varig!
Føl natten og dens chilling coldness!


Du er Skidbladnir tilsvarende mindre,
til de dekorative himmelsk underverkene
Hvordan kan du gjøre mørket,
viste seg for å være den smarteste?


Hvorfor har dere ofre,
selv så knappe til å strekke?
Er du nok for natten,
for å gjøre det svært lyse rommet?

No comments:

Post a Comment