Thursday, January 19, 2012

Ode til El Ni�o

Jeg hadde skrevet dette diktet vei tilbake 1997 da jeg var i tredje år videregående skole for vår skole-papir. Jeg var veldig mye inspirert av John Keats Ode, på en Grecian Urn der, jeg emulert stil av dette diktet. Jeg brukte gamle angloamerikanske ord til å gi en klassisk touch, så som for å minne oss om vikingene Deutschland og Angleland, en tid der lyden av på lutt forblir en nasjonalsangen. Jeg har også gjort brukte noen tegn på gresk mytologi i den hensikt å presentere en rekke metaforer og personifications. Jeg må innrømme, det er veldig vanskelig å forstå så foreslår jeg at du må ha en ordliste foruten du mens du leser dette.


Diktet diskutert i utgangspunktet gode effekter av El Niño-fenomenet til Filippinene i 1997. Det vil ikke bli kalt en øde Hvis det ikke håndterer positive og gode ting! Gjennom dette diktet, hadde jeg gitt en annen visning til uønskede effekter av sa fenomenet. Det er mer enn transpirasjon vi slipper, tørst vi opplever og scorching varmen vi tåle.


Dette diktet ble aldri publisert i vår skole papir grunnet sin ukjente wordings og uforståelig betydningen. Angivelig, det var ikke egnet for high school-elever å lese. Heldigvis, det ble lagt merke til i Nord-Amerika. Diktet ble valgt som en semi-finalist i North American åpne poesi Contest, der den endelige konkurransen ble holdt sist vinter 1998. I tillegg ble det publisert i The National Library of Poetry's classic edition-kvalitet hardbound volum, Dawn stillhet, siste januar 1999. Sa diktet ble ikke bare presentert i papirutgave, men også i muntlig. Det ble spilt inn i en kassett, The Sound of Poetry, hvor vakker barokk-musikk og en kort kommentar diktets servert som et forspill til valgte artistry. Opprinnelig dette diktet ble komponert av 40 linjer, men grunnet contest regler og forskrifter, jeg hadde trimmed den til 20 linjer. Dette er så langt det mest avanserte diktet som jeg noensinne har skrevet.



Ode til El Niño
ved Jocell Siyangbigay Maranan


For eksempel kan en mange canonist e'er kan beck
Sigøynere, atheists mislyktes stokking deres tarots
Av uhell; en Centaur, en mann og en dyret
Hagl! Thy lite barn ble født.


Anglophobic var han!
Aye! Aye! Aye!
Sammen wi' Hephaestus, slain Nereus defamed Ganga
Poseidon har ingen valg enn smak din kanskje av trident
Lo! Naiads skjønt sørlig hobbled etter en sloth
I tri frets høyere, blåste horn mot din mor.


Orientals quaffed din potion gjort?
Tenker de åpnet e'ry banket på døren,
Og scooped eddies gjemmer seg i nærheten av barnyard,
Tre ganger daglig, en måned eller to
Prosaiske, bevissthet holder fortsatt!


Så oppløftet som en konge, med fet skrift som en ridder
Et ord i munnen flettes den bestrewed
Gin han ikke Berør fredelig Qureshi
Ville være blod vann? Ville tistler blomst?
Ville syk tigrene føler seg godt? Ville tom hoder fylles?

No comments:

Post a Comment