Monday, December 19, 2011

Kunne dette en dag Saddest diktet skrev jeg noen gang?

Er dette det perfekte øyeblikket for å skrive et dikt som er trist?
Regner hardt, følelsen som en bard
Hvis du holder en penn, tapt i tanker
Outpouring, som regndråpene mykt og rolig
Kysse gresset på bakgård-plenen


Som alltid er jeg alene og lonesome
Ni måneder er gått, men alt er nesten det samme
Ville tid noensinne gi fødsel til latter og latter?


Jeg vil husker dette en dag
Som saddest år av livet mitt?
Vil disse være loneliest bladene av min dagbok?
Skal dette være bleakest del av min biografi?


Plutselig en svart furred ekorn sneaks i plenen
Leter du etter noe å spise eller, kanskje, kontrollerer regndråpene


Men i mitt sinn, er det bare en enslig ekorn
Stirrer på en mann vandrende i hans sinn...
Eller kan være, en enslig mann stirrer på en
Ekorn vandrende under regn


Whatever…does rolle ingen lenger
Når følelser er overveldende
Grunner teller ikke lenger etter alle


Jeg har kommet til en alder når gleder og woes,
Moro og smerter på min fortid
Strømme ned liker regn


Stillheten av trær
Coldness of bris
Nummenhet i mitt hjerte
Sameness av regn
Sorg i min barndom
Hovmod i min ungdom


Er disse årsakene til denne perfekte øyeblikk?
Jeg virkelig alene i denne typen situasjon?
Eller er jeg bare uttrykke noe naturlig og universell?
At hver blir-menneskelige dyr eller anlegget —
Er forbannet mesteparten av livet med solitariness og ensomhet
Og med lengsel skal tilhøre med noen eller
Med andre av deres egen slag


Er det virkelig lykke etter sorg?
Er det togetherness etter solitariness?
Er det belongingness etter ensomhet?
Er himmelen eller helvete etter død?
Eller er tristhet bare standardtilstanden
Fra der hver blir streber etter å rømme?
Mens Heaven and Hell er bare den
Personifiseringen av alt godt og ondt på jorden?


Er dette virkelig det perfekte øyeblikket for å skrive et dikt som er trist?
Kunne dette en dag saddest diktet skrev jeg noen gang?
Jeg så kunne en dag blant
Saddest poeter ett vil noensinne har kjent?


Plutselig en svart crow perches på gjerdet bakgård
Braving regn, bare for å festmåltid på sin del av korn;
Mens I:


Fortsatt samme håpefulle mann med en penn i sin
Hånd og et hjerte som er full av drømmer —


For jeg er en yan yong hong hu zhi
'Lille sparrow med drømmer om svaner'


=====
"Det er alt. Langt unna synger noen. langt vekk.
Min sjel går tapt — —
"Samme natt som whitens samme trærne.
Vi, som var vi, vi er det samme lenger. "
– Pablo Neruda, "Saddest diktet"



-9: 00 am, onsdag 26 mai 2004;
Surrey, British Columbia
Mens du lytter til "Tragisk Comedy" av
Ulastelig Fools ('Dumme Poet'; 1987, A & M)

No comments:

Post a Comment